Vinchucca wrote:
Een hub of switch is in feite gewoon een apparaatje dat je internetverbinding splits in 2 of meer. Je kan dankzij een switch dus meerdere toestellen op het internet aansluiten. "Net als een router dus?", hoor ik je al denken. Niet helemaal is het antwoord. Hoe het allemaal precies werkt weet ik ook niet, maar een switch werkt niet met poorten of firewalls of iets dergelijks (je hoeft dus ook geen speciale instellingen zoals hierboven beschreven op je Xbox console te doen). Hij verdeelt gewoon de IP-adressen, die je van je provider krijgt toegewezen, onder je aangesloten toestellen en dat is in feite alles.
Wanneer je een PC én een Xbox360 op het internet wil hangen, moet je dus wel minstens 2 IP-adressen van je provider krijgen. Bij de meeste providers krijg je echter standaard 2 IP-adressen, dus dat zal geen probleem vormen.
Dit is gedeeltelijk waar, ik zal even precies uitleggen wat het verschil is tussen een switch/hub en router.
Offtopic: Ik kom zelf uit Nederland, dus weet niet precies hoe het in belgie zit. De meeste providers hier in Nederland geven 1 IP-adres uit aan hun abbonees. Dit betekend dat er maar 1 apparaat op het internet aangesloten kan zijn, dat gebruik maakt van dit publieke IP-adres.
Op een duidelijk beeld te geven over hoe een switch/hub of router functioneerd moet ik een klein stukje vertellen over de adresseringen die gebruikt worden door de apparaten.
1. MAC-adres, dit is een adres dat voor elke netwerk-kaart anders is. Het is niet te wijzigen (kan wel maar dit heeft spoofing), elk fysieke apparaat heeft dus een eigen MAC-adres dat altijd hetzelfde is. Je XBOX heeft dus een anders MAC-adres als je PC.
2. IP-Adres, dit is het adres dat gebruikt wordt om je computer een logische benaming te geven een ip-adres bestaat uit 32-bits en wordt meestal beschreven als ***.***.***.***, waarbij de sterretjes cijfers benamen.
3. Privaat IP-Adres, een privaat IP-adres is een adres dat gebruikt wordt voor lokale netwerken. De reden dat dit gebruikt wordt komt doordat je van je provide (vaak) maar 1 publiek IP-adres krijgt. Het is met een switch dan alleen mogelijk om 1 apparaat op het internet aan te sluiten, anders krijg je conflicten. Om meerdere apparaten toch aan te sluiten worden privaat IP-adressen gebruikt. Voorbeelden: 192.168.0.1 of 172.16.0.1
4. Public IP-Adres, dit is het IP-adres waarmee je op het internet te bereiken bent.
5. DHCP, een 'server' die ervoor zorgt dat jou apparaat een IP-adres krijgt toegewezen, vaak zijn deze standaard op routers geinstalleerd.
Om terug te komen op mijn antwoord.
- SWITCH, dit is een apparaat dat ervoor zorgt dat je meerdere apparaten op het netwerk kan aansluiten. Je kan hiermee je XBOX en PC aan elkaar aansluiten, of als je nog een PC hebt, die ook. Het belangrijk is dat een switch de data verstuurd op basis van het MAC-adres. Wanneer er dus een pakketje binnenkomt op de switch zal hij kijken naar welk apparaat het moet (op basis van MAC-adres) en zal het hierna op de betreffende poort naar buiten sturen. Let wel op, een switch kan je alleen gebruiken als je evenveel PUBLIEKE ip-adressen hebt als de apparaten die zijn aangesloten op de switch.
- HUB, dit is een domme switch, ofwel de hub stuurt de pakketjes die hij binnenkrijgt op een fysieke poort door naar alle andere poorten zonder te controleren of het MAC-adres op een specieke poort aanwezig is. Een hub wordt tegenwoordig niet veel meer gebruikt, mede omdat het inefficient is en je veel overhead genereerd.
- Router, deze wordt het meeste gebruikt door thuisgebruikers. De router die als een soort verdeler. Alle pakketjes die naar het internet gaan worden eerst naar de router gestuurd. En deze zal ze doorsturen naar het internet. Dan vraag je: Hoe weet die router waar de gegevens naar terug gestuurd moeten worden, aangezien er meerdere systemen op de router zijn aangesloten. Dat doet de router aan de hand van een tabel. De router heeft aan de ene kant een publiek ip-adres en aan de kant van jou systemen een privaat ip-adres. Verder zal de router een DHCP server hebben dat ervoor zorgt dat je op je eigen apparaten niet veel hoeft in te stellen en dat dit automatisch wordt gedaan.
- XBOX360 met NAT
NAT is de manier waarop een router de apparaten verbind met het internet. Het zorgt ervoor dat jou privaat ip-adres wordt omgezet naar het publieke ip-adres, zodat de servers van microsoft weten waar de data naar teruggestuurd moet worden. Er zitten echter problemen aan NAT, op het moment dat er iemand een connectie wil maken naar JOU xbox, bv. door het creeren van een spel, of door je headset, dan zal er iets aangepast moeten worden op de router.
Je moet aangeven op de router dat bepaalde poorten, die xbox gebruikt, direct worden door gestuurd naar jou XBOX. Dit noemen ze een portforward. Hoe dit precies werkt is per router verschillend.
Wat dus het belangrijkste is.
1. Heb je meerdere publieke ip-adressen van je provider gekregen, en zijn dit er genoeg voor je XBOX en andere appartuur (misschien heb je wel 2 pc's), dan kan je een switch gebruiken.
2. Zo niet, een router (dit is meestal het geval)
Als iemand nog vragen heeft hoor ik het graag.
Grtz,
Ronald