Als ik eens rondkijk op de fora zie ik heel vaak dezelfde vragen/problemen terugkeren betreffende Xbox LIVE. Vooral verbinden via een router blijkt soms moeilijkheden op te leveren. Om al deze herhaaltopics in de toekomst te vermijden wil ik kort enkele simpele richtlijnen voor het verbinden via een router bundelen in deze topic. Misschien kan een moderator dit dan even vastpinnen zodat gamers met vragen of problemen er vlotjes hun weg naar vinden.
*opmerking vooraf: ik weet dat dit niet de meest uitgebreide gids is die er online te vinden is, ik ben ook maar een autodidact en verre van een netwerkguru. Dit is slechts een simpele basisgids die veelvoorkomende moeilijkheden tracht op te lossen op een zo eenvoudige mogelijk manier*
Ok, hier gaan we:
1) de problemen:
2) de oplossingen:
2.A. meestal ligt het probleem aan het feit dat je router niet correct geconfigureerd is. Opdat je Xbox kan communiceren via het internet moeten er immers bepaalde poorten geopend worden op je router. Of dit bij jou het geval is kan je heel eenvoudig nakijken door een diagnostische test te doen op je Xbox360.
Stap 1: De diagnostische test
Hoe configureer je je router?
Stap 2: je Xbox360 een vast ip adres geven
Eerst zal je je Xbox360 een vast ip-adres (static or fixed ip) moeten geven. Doe dit door opnieuw naar je systems-tabblad te gaan, netwerk-settings te kiezen en vervolgens edit settings te selecteren. Je kan dan hier je settings van automatic veranderen in manual, waarna je zelf enkele gegevens moet invoeren.
Stap 3: je router configureren