Als ik eens rondkijk op de fora zie ik heel vaak dezelfde vragen/problemen terugkeren betreffende Xbox LIVE. Vooral verbinden via een router blijkt soms moeilijkheden op te leveren. Om al deze herhaaltopics in de toekomst te vermijden wil ik kort enkele simpele richtlijnen voor het verbinden via een router bundelen in deze topic. Misschien kan een moderator dit dan even vastpinnen zodat gamers met vragen of problemen er vlotjes hun weg naar vinden.
*opmerking vooraf: ik weet dat dit niet de meest uitgebreide gids is die er online te vinden is, ik ben ook maar een autodidact en verre van een netwerkguru. Dit is slechts een simpele basisgids die veelvoorkomende moeilijkheden tracht op te lossen op een zo eenvoudige mogelijk manier*
Ok, hier gaan we:
1) de problemen:
2) de oplossingen:
2.A. meestal ligt het probleem aan het feit dat je router niet correct geconfigureerd is. Opdat je Xbox kan communiceren via het internet moeten er immers bepaalde poorten geopend worden op je router. Of dit bij jou het geval is kan je heel eenvoudig nakijken door een diagnostische test te doen op je Xbox360.
Stap 1: De diagnostische test
Hoe configureer je je router?
Stap 2: je Xbox360 een vast ip adres geven
Eerst zal je je Xbox360 een vast ip-adres (static or fixed ip) moeten geven. Doe dit door opnieuw naar je systems-tabblad te gaan, netwerk-settings te kiezen en vervolgens edit settings te selecteren. Je kan dan hier je settings van automatic veranderen in manual, waarna je zelf enkele gegevens moet invoeren.
Stap 3: je router configureren
(* alternatief: je kan je Xbox360 ook in DMZ plaatsen. Dit doe je door in je routerconfiguratie de optie DMZ te vinden en hier het ip adres van je Xbox360 (uit stap 2.1) in te voeren. Dit opent alle poorten voor dat ip-adres. Nadeel hiervan is dat het minder veilig is, maar tot nog toe heb ik nog niet gehoord van Xbox360-virussen, dus veel kwaad kan het niet, volgens mij. Toch is over het algemeen te verkiezen om via het openen van individuele poorten te werken.)
Stap 4: controle
Start je Xbox360 opnieuw op en doe opnieuw de diagnostische test beschreven in stap 1. Indien je NAT nu 'open' aangeeft is de configuratie geslaagd! Je zou nu in staat moeten zijn om probleemloos online te gamen, chatten,... wat je maar wil.
2.B je NAT geeft 'open' aan, maar je ondervindt nog steeds problemen tijdens het online gamen? In dit geval ligt het probleem vermoedelijk aan je merk en type router. Waarschijnlijk is je router niet compatibel met Xbox LIVE. Controleer of je router in DEZE lijst terug te vinden is. Indien dit niet zo is, is je router niet compatibel en zal je vermoedelijk een andere, compatibele router of een switch moeten aanschaffen. Om zeker te zijn kan je eventueel je Xbox360 eens rechtstreeks op de modem aansluiten. Indien hiermee alle problemen verholpen zijn, is je router jammer genoeg niet compatibel.
Zo, ik hoop dat deze gids nuttig is en eventuele moeilijkheden kan verhelpen. Mochten jullie nog vragen, opmerkingen of suggesties hebben, aarzel dan niet om deze hier te posten. Indien ik kan zal ik er zeker rekening mee houden.
Veel online gameplezier nog gewenst en hopelijk tot gauw op een af ander online slagveld!
Grtz,Vinchucca
Fardo NL wrote:Mooie post Als je router UpnP ondersteund kan je deze aan zetten. Dat lost meestal ook de problemen op
Naar mijn ervaring hangt dit een beetje van router tot router af. Vandaar dat ik er geen melding van maakte. Misschien in versie 2.0 eens toevoegen. Trouwens dat Fardo NL mijn post goed vond, vind ik een hele eer. Thx, mate!
@YLA G: bedankt om er een sticky van te maken makker.
Hallo Vinchucca en fellow gamers kun je aub uitleggen wat een 'switch' is, ik heb namelijk ontdekt dat mijn Belkin-router niet geschikt is voor de full-monty van Xbox 360. Ik zou toch zo graag die volledig open internetlijn krijgen. Hetzij met die switch waar Vinchucca het over had, ofwel moet het alweer maar een nieuwe router worden.
Kunt u misschien een specifieke router aanbevelen die perfect aanleunt bij de online games(liefst 1 merk en type) ook geschikt voor CoD 3. THX
en ook thx voor de toffe gamer die mijn rep. gelift heeft na 6 maanden 'stom' live gamen op xbox360.
Flurk
Een hub of switch is in feite gewoon een apparaatje dat je internetverbinding splits in 2 of meer. Je kan dankzij een switch dus meerdere toestellen op het internet aansluiten. "Net als een router dus?", hoor ik je al denken. Niet helemaal is het antwoord. Hoe het allemaal precies werkt weet ik ook niet, maar een switch werkt niet met poorten of firewalls of iets dergelijks (je hoeft dus ook geen speciale instellingen zoals hierboven beschreven op je Xbox console te doen). Hij verdeelt gewoon de IP-adressen, die je van je provider krijgt toegewezen, onder je aangesloten toestellen en dat is in feite alles.
Wanneer je een PC én een Xbox360 op het internet wil hangen, moet je dus wel minstens 2 IP-adressen van je provider krijgen. Bij de meeste providers krijg je echter standaard 2 IP-adressen, dus dat zal geen probleem vormen.
Zelf heb ik mijn oncompatibele router vervangen door een "EMINENT EM 1030 5 port 10/100M Nway Switch", de prijs weet ik niet meer precies, maar dat zal ongeveer 20 euro geweest zijn. Nu werken alle games (inclusief CoD3) zonder problemen. Mocht je toch voor een router willen gaan dan vind je bij punt 2.B in de beginpost een link naar alle compatibele routers.
Succes!
Hallo Vinchucca,
Bedankt voor de begrijpbare uitleg. Ik heb DMZ ingevuld met ip van Xbox, en plots ging de hemel open, NAT was open, het link-lichtje pinkte en toen ik live Cod3 speelde kon ik vrij kiezen in welke sessie ik wilde spelen. Beter nog de headset werkt in beide richtingen. Als ik ze niet kan raken kan ik ze wel dood tetteren.
Nogmaals THX man. Flurk
flurk and S wrote: Hallo Vinchucca, Bedankt voor de begrijpbare uitleg. Ik heb DMZ ingevuld met ip van Xbox, en plots ging de hemel open, NAT was open, het link-lichtje pinkte en toen ik live Cod3 speelde kon ik vrij kiezen in welke sessie ik wilde spelen. Beter nog de headset werkt in beide richtingen. Als ik ze niet kan raken kan ik ze wel dood tetteren. Nogmaals THX man. Flurk
Graag gedaan! Have fun with CoD3
Sharp Darts wrote:Heel fel bedankt voor de uitleg. Nu kan ik maar beter op zoek naar een nieuwe router. Wil iemand mijn huidige kopen :p ?
Wat je misschien nog kan proberen is, zoals Fardo NL zei, kijken of je router Upnp heeft en die setting dan eens aan of af zetten. In sommige gevallen helpt dit, in andere dan weer niet. Mocht dat niet helpen dan zal je inderdaad een andere router moeten aanschaffen, vrees ik. Erg sneu voor je...
Heb je al eens geprobeerd je modem te rebooten?
Zet alle toestellen die op internet zijn aangesloten af (dus je PC en je Xbox) en trek het electriciteitsstekkertje uit de modem. Wacht een dikke 30 seconden en steek dan het stekkertje weer in. Wacht totdat je modem opnieuw helemaal opgestart is (totdat alle lampjes terug normaal branden en flikkeren, dit kan soms een 2tal minuten duren) en zet dan je Xbox terug aan. Meestal krijg je hierdoor een nieuw ip adres en zou het moeten lukken.
Mocht het echter niet helpen moet je misschien de volgende informatie eens meegeven:
Hopelijk helpt het!
Grtz,
Vinchucca
Vinchucca wrote:Een hub of switch is in feite gewoon een apparaatje dat je internetverbinding splits in 2 of meer. Je kan dankzij een switch dus meerdere toestellen op het internet aansluiten. "Net als een router dus?", hoor ik je al denken. Niet helemaal is het antwoord. Hoe het allemaal precies werkt weet ik ook niet, maar een switch werkt niet met poorten of firewalls of iets dergelijks (je hoeft dus ook geen speciale instellingen zoals hierboven beschreven op je Xbox console te doen). Hij verdeelt gewoon de IP-adressen, die je van je provider krijgt toegewezen, onder je aangesloten toestellen en dat is in feite alles. Wanneer je een PC én een Xbox360 op het internet wil hangen, moet je dus wel minstens 2 IP-adressen van je provider krijgen. Bij de meeste providers krijg je echter standaard 2 IP-adressen, dus dat zal geen probleem vormen.
SAMBL wrote:Hey Xbox,people =P ik heb een probleem met mijn verbinding van xbox 360 vroeger had ip Xp op mijn pc en alles liep dan perfect maar sinds ik sinds eergisteren Vista heb op mun pc kan ik niet meer verbinden met mun xbox live kan me inloggen maar is ook maar dat heb al alles stappen gevolgd vanaf Hoe configureer je je router?en als ik een Xbox live test doe gaat ie maar tot IP <failed> kan iemand me helpen :(want nu kan ik wel nog spelen maar wordt saai en vervelend als ik niet online kan spelen =/(ken ook niet zodaning veel van IP's enz :) )oja mun kabel is aangesloten aan mijn pc de modem staat net iets te ver voor aan te sluiten =(vriendelijk groeten Sambl ;)
Hey Pikah!
Merci om het verschil tussen een router en een switch even verder te verduidelijken, alweer iets bijgeleerd
In België is het zo dat de meeste providers naar mijn weten 2 IP-adressen aanbieden in hun standaard abo. Mits bijbetaling kan je dan zelfs verder tot 4 of bij sommige providers zelfs tot 6 IP-adressen gaan. Een switch gebruiken kan dus normaalgezien geen problemen opleveren wat het aantal adressen betreft.
Veel gamers die ik ken zweren bij een router, maar nochtans heb ik persoonlijk betere ervaringen met een switch. Al veronderstel ik dat dit ook van situatie tot situatie zal afhangen.
Nogmaals thx Pikah!
Inderdaad, veiligheid is inderdaad een belangrijk aspect van de keuze tussen router of switch.
Maar voor je xbox maakt het in principe weinig uit denk ik (heb nog nooit van een xbox-virus gehoord) en als je op je PC een degelijke firewall hebt met dan nog een goede virus en spyware scanner ben je in feite ook wel beveiligd.
Nog 2 tips ivm het instellen van routers.
Zoals Fardo NL al zei kan het vaak een oplossing zijn om Upnp aan te zetten indien je router dit ondersteunt.
Ik heb ook gemerkt dat sommige routers (onder andere van het merk D-Link) een bepaalde optie hebben ter ondersteuning van Xbox Live (iets in de zin van "enable Xbox support"). Dus zeker eens kijken of die optie ook op jou router terug te vinden is indien je problemen ondervind, verdere instellingen zoals het openen van poorten en dergelijke is dan precies niet meer nodig, wat het instellen dus aanzienlijk makkelijker maakt.
Gewoon een D-Link aanschaffen en ghebt da allemaal ni voor, is ook ni zo duur rond de 30 euro voor 1 dat wireless kan doen + 4 LAN poorten.
Heeft zelf optie om Xbox Support aant te zetten moest je toch problemen ermee hebben, maar ik heb het zelf niet nodig .
sX Raider wrote: Gewoon een D-Link aanschaffen en ghebt da allemaal ni voor, is ook ni zo duur rond de 30 euro voor 1 dat wireless kan doen + 4 LAN poorten. Heeft zelf optie om Xbox Support aant te zetten moest je toch problemen ermee hebben, maar ik heb het zelf niet nodig .
Zelf heb ik ook een D-Link en heb eigenlijk nooit problemen ondervonden behalve bij CoD3. Om de een of andere reden werd ik om de haverklap disconnected. Nochtans stonden al mijn instellingen correct en staat mijn router op de supported lijst. Gevolg hiervan is dat ik hoogst waarschijnlijk nooit meer een spel van Treyarch ga kopen.
YLA G wrote:sticky van gemaakt
Ik zit met een probleempje met mijn nieuwe router modem (speedtouch model). Mijn NAT stond vroeger op 'open' en nu staat em op 'strict'. Ik kan wel online spelen maar heb toch wel bijna altijd last van lag.
Ik heb je guide gevolgd en mijn settings van automatic naar manual verranderd maar dan heb ik helemaal geen connectie meer (IP failed).
Dit vond ik in een andere topic:
HET IS ALLEEN VOOR MENSEN DIE EEN SPEEDTOUCH MODEM HEBBENstap 1 : typ in je internet balk : 10.0.0.138stap 2 : dan gaa je nar toolboxstap 3 : dan gaa je naar game & application sharingstap 4 : dan gaa je naar rechts boven daar naar confiure klik je eropstap 5 : dan vink je upnp uit en dan vink je extendend security aan dan druk je applystap 6 : dan doe je je modem uit en dan weer aan en dan doet je xbox live het weersucces ermee guys heb al een stuk of 10 mensen met dit probleem geholpen
Helaas, zonder resultaat.. Zijn er nog suggesties ?
Hm das inderdaad wel vreemd. Welke ISP gebruik je? Want ik denk eerder dat het daaraan ligt ipv aan je xbox of router...
Anderzijds als automatische settings voor jou werken is het natuurlijk ook oké he! Enjoy!
Heay iedereen!
Maar even over dat DMZ, hoe stel je dat dan in? Want ik kan het niet vinden. Router: Siemens Gigaset CS 552.
En kan het kloppen dat mijn beide DNS server's hetzelfde zijn? Want als ik op mijn computer bij zoeken: cmd intik, en daarna ipcofig staat er bij mij maar 1 DNS nummer. En hij kan zo gewoon met xbox live verbinden. :D
Gizmoxia BE wrote:Sticky was blijkbaar uitgewerkt ofzo, re-stuck it =)Giz